onsdag den 28. november 2012

Kerneboller, Cinnamon Ornaments og starten på Honningkagerne

Julen nærmer sig... Og jeg er allerede sent på den! Pyh, jeg var godt klar over at honningkager skal hvile, faktisk i lang tid, men tiden er løbet fra mig. Efter lidt research fandt jeg endelig frem til en opskrift hvor honning + mel skal hvile i 14 dage.
Hvilket betyder at jeg har travlt, - og du har, ihvertfald hvis du vil lave "rigtige" honningkager. De fleste opskrifter man finder, siger nemlig ikke noget om hviletiden, men jeg får se om nogle uger, om det har været det hele værd ;-)
*Jeg købte i dag også en honningkage fra bageren, som er noget så tør, - hvilket jeg håber at undgå ved at lave dem selv.

Eftersom at det er jul, så er jeg jo selvfølgelig gået igang med en masse forberedelser. Advents og juledekoration er lavet, julekrans til døren er klar og misteltenen er hængt op. Jeg har også lavet Cinnamon ornaments, eller kanel ornament, som skal hænges på julegaverne og pynte. De kan også bruges til ophæng i hjemmet, - men ikke til spisning ;-)

I går bagte jeg også nogle lækre kerneboller, som i også får opskriften på i dag.


Cinnamon Ornaments
Cinnamon/Kanel Ornaments
(Opskrift fra katyelliott)
Ca. 25 styk, alt efter størrelse af udstiksforme

Ingredienser:

140 gr. stødt kanel
Ca. 2-3 dl. æblemos
2 tsk. stødt nellike

Fremgangsmåde:

*Kanel lugter meget voldsomt, så hav vinduet åbent og emhætten tændt, men forbered dig på en skøn kanel duft i hjemmet i nogle dage. 

Bland 120 gr. stødt kanel med 1,5 dl. æblemos og nellike. Rør godt med en grydeske, rør-rør-rør, det tager et stykke tid at få det hele blandet godt. Tilføj mere æblemos hvis dejen ikke hænger sammen, 1 spsk. ad gangen, indtil at dejen hænger godt sammen uden at være klistret eller våd. Hvis der kommer for meget mos i, tilføj mere kanel. Til sidst skal der æltes med hænderne.
Drys bordpladen med kanel, ligesom når du drysser med mel, og bagerullen drysses med kanel. Rul dejen ud til ca. 1 cm. tykkelse og stik ud med forskellige udstikkere, jeg brugte hjerter, stjerne og juletræs forme.

* Hvis dejen klistrer for meget til bordplade og bagerulle, så er den for våd, - tilbage i skålen og tilføj mere kanel.
Cinnamon Ornaments

Når du har stukket dejen ud, ligges de over på en bageplade beklædt med bagepapir, forbered 2. Tænd ovnen på 100 grader. 

Der skal stikkes hul i hvert stykke, brug en blomsterpind.


Bag dem i ovnen i 1 1/2 time, sluk herefter og lad dem stå i ovnen natten over.


_____________________________________________________________________


Kerneboller

Kerneboller
(basis-opskrift fra min far)
ca. 12-14 styk

Ingredienser:

50 gr. gær
1/2 tsk salt
1 spsk. sukker
2 dl. mælk
1 æg
100 gr. smør
500 gr hvedemel
100 gr. solsikkekerner
50 gr. hørfrø


Fremgangsmåde:
Opløs gæret i en smule vand med salt og sukker. Rør indtil det er opløst. 
I en gryde smelt smørret, tag af varmen og hæld mælken i. Når blandingen er fingervarm hældes det til gæret sammen med ægget, pisk godt.
Bland melet med solsikkekerner og hørfrø. Rør melet i lidt ad gangen, hvis dejen er for våd tilsættes lidt ekstra mel. Dejen må ikke være for "tung", dvs. ikke for meget mel. 
Når dejen er tilpas klistrer den let til fingrene. Ælt dejen godt igennem, i ca. 10 minutter.
Hæld dejen i en skål, dæk den til og stil den et lunt sted til hævning i 1 time.

Tænd ovnen på 200 grader, - form 12-14 boller og læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. 
De skal efterhæve i 15-20 minutter. Pensl dem med pisket æg
Bag dem i ovnen i 12-15 minutter. Når de er lysebrune og lyder "hule" når du banker på bunden af dem, er de færdige!
Afkøl dem på en rist.
Server med en god skive ost og marmelade :-)



________________________________________________________________


Honningkager - fordejen

Opskriften har jeg fundet her: karenblixensjul. Som tidligere nævnt skal fordejen stå i køleskabet i 14 dage, - Minimum! Så det er nu du skal igang, hvis du da vil nå at spise honningkager inden jul ;-)
Der står en masse spændende info om honningkagerne, så klik ind og læs. 
Jeg er opvokset med de originale honningkager fra Christiansfeld, da vi tit kørte forbi da jeg var barn. Jeg elskede - og elsker simpelthen deres honningkager.

Jeg kommer bare med ingredienserne til fordejen i dag, da jeg vil researche mere på krydderiblandingen, om hvilken jeg vælger, så stay tuned - jeg skal nok ligge rest-opskriften op når jeg er kommet frem til blandingen, hvis nogen skulle ønske at gå igang med bagningen før tid :-)

Ingredienser:

750 gr. honning
375 gr. hvedemel
375 gr. rugmel

Fremgangsmåde:

Hvis honningen er meget hård, så varm dem i en gryde, - den må maksimalt komme op på 50 grader, jeg varmede min til knap 30, da den så var flydende nok.
Hæld det i en skål, gerne skålen fra en standmixer med dejkrogen. Tilføj hvedemel og rugmel og start med at røre/ælte dejen indtil det er en fast sammenhængende dej.
Dæk skolen med køkkenfilm og stil den i køleskabet i 14 dage, i mindst 14 dage :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar