torsdag den 22. november 2012

Groft og lækkert Rugbrød

Jeg har i de senere måneder, faktisk siden jeg fik min Kitchenaid mixer, bagt mit eget rugbrød. Det har været noget jeg har villet i meget lang tid, men er aldrig kommet til det da jeg syntes det har været svært at arbejde med min gamle håndmixer som overopheder på 1 sekund ;-)

Efterfølgende er jeg så kommet frem til, at det at bage rugbrød overhovedet ikke kræver en maskine med mange kræfter, men bare en stor skål og en grydeske. Rugbrøds dejen skal ikke altid piskes/æltes så voldsomt, som feks. lyse brød og boller. Selvfølgelig er jeg også faldet over opskrifter hvor der stod at dejen skulle æltes i længere tid..
Men men, denne opskrift på rugbrød, hold op hvor er den nem og hvor lækkert blev rugbrødet ikke lige? LÆKKERT! Tidligere har jeg bagt efter Meyer's opskrifter, men sidste gang gik noget galt med rugkernerne, som blev ualmindeligt sure, de ødelagde faktisk lidt brødet.
Så jeg gik igang med at bage et rugbrød hvor jeg har fundet opskriften i Alt for Damerne.

Dejen skal hæve i 12 timer lunt/ eller 24 i køleskabet, så lav det dagen inden du skal bruge det!




Groft Rugbrød

Groft Rugbrød
(fra Alt for Damerne)
1 stort og 1 lille

Ingredienser:

10 gr. gær
3 dl. fingervarmt vand.

30 gr. groft salt
30 gr. mørkt sukker, jeg brugte farin
1 mørk øl, (porter) 33 cl.

400 gr. knækkede rugkerner
6 dl. kogende vand
450 gr. rugmel
400 gr. hvedemel
100 gr. græskarkerner
100 gr. solsikkekerner
100 gr. hørfrø
50 gr. sesamfrø



Fremgangsmåde:
I en lille skål hældes rugkerner og overhældes med kogende vand, stil til side.
I en stor skål bland gær med fingervarmt vand og salt, rør indtil gæren er opløst. Tilføj sukker og øl og rør godt. Tilføj rugmel, hvedemel, græskarkerner, solsikkekerner, hørfrø og sesamfrø.
Når rugkernerne er kølet af, så væsken er fingervarm, hældes de + væske ned i den store skål.
Så skal der bare røres godt, eventuelt i en stand mixer med padlen, eller brug en grydeske.

Vigtigt! Tag 400 gr. af dejen fra og opbevar den i køleskabet i en beholder, til næste gang du bager rugbrød. (Rør gerne med jævne mellemrum i den) Det bliver til en surdej, så du næste gang du bager kun skal bruge 5 gr. gær. Når du næste gang tager 400 gr. fra, har du til en tredje gang hvor du ikke skal bruge gær, da du så har en surdej der kan klare hævningen selv :-) 

Smør 2 rugbrødsforme, *eventuelt læg et stykke bagepapir i bunden så rugbrøddet kan komme ud når det er bagt.
Fyld dejen i formene og stil dem, overdækket med køkkenfilm, på køl i 24 timer eller lunt i 10-12 timer.
*Dejen skal gerne hæve 1-1 1/2cm, hvis den ikke har gjort det, stil den et lunt sted 1-2 timer.

De skal bare i ovnen på 200 grader i 45-65 minutter, til brødets centrum temperatur er 97 grader, *jeg brugte mit sukkertermometer til hjælp, hvilket jeg er rigtig glad for, da mine brød har en tendens til at være for våde. (Mine bagte i 65 minutter, men opskriften siger 45-60, så prøv dig frem)

Vend dem ud på en rist, men formen som låg i en times tid.
Hvis du ikke vil have en sprød skorpe, men en blød skorpe, så pak brødende ind i køkkenfilm 30 minutter efter de er kommet ud af ovnen og lad dem køle af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar