tirsdag den 23. oktober 2012

Risotto med ærter og svampe

Projekt " 5 dage uden fjernsyn" går indtil videre fantastisk. Jeg lånte i dag en strikkebog og "Jeg er Zlatan Ibrahimovic". Er halvvejs igennem bogen, (den er simpelthen så god og fængende) og i gang med rødbedebrødet. Tror jeg får produceret lidt mere i køkkenet i løbet af aftenen, medmindre at bogen stjæler hele min opmærksomhed :-).

Jeg vil dele min opskrift på Risotto med jer nu, lavede for første gang risotto i lørdags og forstår ærligt ikke hvorfor jeg ikke har lavet det før. Super lækkert - og stadig rigtig nemt.

Har lavet nogle step-by-step billeder da jeg prøvede at finde nogle, dog uden held.



Risotto med ærter og svampe
2 personer
* opskrift inspireret fra nettet, fremgangsmåde fra politiken.dk

Ingredienser:

1 skalotteløg
1 fed hvidløg
olivenolie
smør
200 gr risottoris
1 dl tør hvidvin * jeg brugte en Grauer Burgunder
1 tsk salt
1 liter varm *kogende grøntsagsbouillon
100 gr optøede eller frisk bælgede ærter
ca. 50 gr friskrevet parmesan 
smør
1 håndfuld stegte blandede svampe
ca. 50 gr. friskrevet parmesan 
friskkværnet peber og salt
brøndkarse




Fremgangsmåde:

Start med at koge bouillonen, lad den stå og simre mens du går i gang.

Hak løg og hvidløg meget fint. Steg det i en god sjat olie og en lille klat smør. Steg det i et par minutter, til de bliver bløde og glas-agtige, men ikke brune.


Skru op for varmen og tilsæt risene. Steg dem i ca. 1 minut.


Tilsæt så hvidvinen,1 tsk. salt og rør godt. Når vinen er absorberet, hvilket sker ret hurtigt - skru ned for varmen og tilsæt en smule bouillon, jeg brugte en suppeøse og det passede med mængden.


Bouillonen er tilsat og det skal så koge helt ind, det tager et par minutter. Du må ikke gå fra panden, der skal hele tiden røres. Når bouillonen er kogt ind, tilføjer du en smule bouillon mere.


Det skal koge helt ind igen, - og gentag så processen. Det skal gentages en del gange, ca. 15-20 minutter, indtil at risene er svulmet op og  er møre, men stadig har lidt bid. Smag dig frem hvis du er i tvivl. * Jeg havde en del bouillon tilbage, da jeg var færdig.

Steg nu dine svampe på en lille pande eller i en gryde i en klat smør. 

Sådan så mine ris ud da de var færdige, møre- men med lidt bid.


Tilføj så ærterne og rør godt rundt, lad det simre i 1 minuts tid. 


Tilføj parmesan, jeg brugte ca. 50-60 gram og smid en klat smør i. Rør det godt rundt. Tag panden af varmen og læg et låg på. Lad det stå og trække i 2 minutter.



Rør godt rundt i risotto'en. Anret på en dyb tallerken, riv frisk parmesan over, drys friskkværnet salt og peber på. Læg nogle svampe ovenpå og pynt med brøndkarse.

Drik et glas god hvidvin til. 
Perfekt og lækker mad.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar