mandag den 11. november 2013

Hjemmelavet Varm Chokolade

I morges vågnede jeg op til årets første frost. Der er bare noget smukt over et frostklædt landskab sådan en tidlig morgen.
Til at varme mig på drikker jeg for tiden masser af te og varm chokolade. Mmmmh, jeg elsker varm chokolade, og hvis jeg lige har lidt flødeskum til at toppe med, så er min lykke gjort.

Jeg vil anbefale at bruge en ren kakao af rigtig god kvalitet. Min favorit lige for tiden er den økologiske og fairtrade kakao fra Green & Black's, jeg plejer at købe min i London, men du kan købe den her. En Valrhona kakao vil helt sikkert også være god.

Personligt er jeg mest til en mørk og fyldig kakao, men man kan sagtens erstatte lidt af den mørke chokolade med mælkechokolade.

Nemt og så meget mere lækker end en pulver kakao :-)


Varm chokolade
Varm Chokolade
(en almindelig kop)

Ingredienser:

2 dl. økologisk mini mælk
15 gr. mørk chokolade, gerne over 60% (halvdelen kan udskiftes med mælkechokolade, hvis en lidt sødere udgave ønskes)
1 tsk.  mørk, kvalitets kakao

Eventuelt, flødeskum

Fremgangsmåde:
  1. Hæld mælk, kakao og chokolade i en lille tykbundet gryde. 
  2. Varm op under konstant omrøring. (Det må ikke koge)
  3. Når chokoladen er smeltet er din varme chokolade/kakao færdig.
  4. Server med let pisket flødeskum og drys med lidt kakao :-)

Næringsindhold
Pr. 100 gPr. person (219 g)I alt
Energi79 kcal173 kcal173 kcal
Protein4 g8,8 g8,8 g
Kulhydrat8,1 g18 g18 g
Fedt3,4 g7,4 g7,4 g

Ingen kommentarer:

Send en kommentar