tirsdag den 29. oktober 2013

LCHF Kernebrød

2. ugen på mit LCHF kur forsøg er gået igang. Vægten siger ca. -1 kg.

Indtil videre har kuren været forholdsvis nem at holde, dog med nogle enkelte smuttere. Jeg har dog holdt mig 100% fra brød, kornprodukter og frugt, hvilket jeg er lidt stolt af :-) 

Brødet her er super lækkert, bestemt et jeg kan sagtens kunne fortsætte med at spise fremover. Alle der har smagt det har også været meget begejstrede, så det er bare med at prøve det, uanset om du spiser LCHF eller ej.




LCHF Kernebrød
(Opskrift fra bogen " LCHF - naturlig og nærende" af Klara Desser)
ca. 20 skiver


Ingredienser:
100 gr mandler
130 gr hørfrø
2 spsk. fiberHUSK
2 tsk. bagepulver
1 tsk. salt
1 tsk. krydderi (f.eks. oregano eller timian)
150 gr. solsikkekerner
300 gr. kvark
5 æg
Fremgangsmåde:
Forvarm ovnen på 175 C.

  1. Beklæd en brødform med bagepapir.  
  2. Mal mandlerne til mel. Hak hørfrø i en blender, bland med bagehusk i en skål. 
  3. Vend mandelmel, bagepulver, salt, krydderi sammen med solsikkekerner i skålen.
  4. Rør det sammen med kvark og æg, indtil det er godt blandet. 
  5. Fordel dejen i brødformen. 
  6. Bag i 60 minutter på laveste rille i ovnen.
  7. Lad det køle helt af. Kan skæres i skiver og fryses ned i mindre portioner, hvis du ikke spiser brødet indenfor 5-7 dage.

Næringsindhold

Pr. 100 gPr. person (50 g)I alt
Energi280 kcal141 kcal2820 kcal
Protein16 g8,1 g161 g
Kulhydrat7,3 g3,7 g74 g
Fedt20 g10 g201 g

Ingen kommentarer:

Send en kommentar