tirsdag den 4. februar 2014

krydret æble kage

Der findes utallige opskrifter på æblekager, - og jeg har bagt mange forskellige i løbet af årene. En af mine klare favoritter er uden tvivl denne her. Første gang jeg bagte den, tilføjede jeg lidt ekstra flagesalt, det gav kagen det "ekstra". Muuums.



Krydret Æble Kage
(Opskrift fra hoosierhomemade)

Ingredienser:
3 medium/store æg
200 gr. sukker
180 gr. brun farin
350 ml. raps/solsikkeolie
360 gr. hvedemel
1 tsk. natron
1 tsk. kanel
2 tsk. flagesalt 
150 gr. hakkede valnødder
450 gr. skrællede æbler i tern


Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 175 C.
  1. Smør en kageform med olie og dæk med mel, - jeg har både bagt kagen i en rund form og en en rektangulær form.
  2. Pisk æg, sukker, olie og vanilje hvidt og skummende. 
  3. Rør mel, natron, kanel og salt sammen.
  4. Rør de tørre ingredienser sammen med ægge blandingen.
  5. Vend æbler og nødder i dejen.
  6. Fyld dejen i den smurte bageform.
  7. Bag i ovnen i ca. 35-45 minutter.
  8. Test om kagen er færdig med en tandstik el.lign., - den må ikke hænge noget dej fast på tandstikken. 
  9. Køl kagen af og server den som den er, eller med lidt flødeskum eller creme fraiche. Kan med fordel serveres lun.

Kagen kan uden problemer fryses, - jeg luner den på brødristeren med et stykke bagepapir under. Hurtigt og lækkert!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar