torsdag den 13. juni 2013

Sommersalat med Radiser og Asparges

Sommer i Danmark = masser af lækre friske lokale grøntsager = salat :-)

Er kæmpe fan af salat, - og spiser det dagligt. For tiden er det helt fantastisk med alle de skønne, sprøde og friske grøntsager der er, især dem fra min egen lille urbane "have" - min gårdhave. Radiserne til salaten er fra årets første høst, sidste uge. De var SÅ gode. Purløget er også fra egen avl :-)
De lækre asparges var nye danske fra markedet på Ingerslevs Boulevard i Aarhus. Kan kun anbefale alle at kigge et smut forbi onsdag og lørdag, udvalget er fantastisk. 

Jeg har i de senere uger købt blandt andet, nye jordbær fra Samsø, kirsebær, en chiliplante, en mynteplante & persille. Glæder mig til flere danske grøntsager på markedet over sommeren.

Gør dig selv, omverdenene, producenterne & ikke mindst dyrene en kæmpe tjeneste og køb lokale & økologiske råvarer. I de fleste supermarkeder er der store udvalg af økologiske produkter. Jeg køber det meste jeg kan økologisk, desværre kan der være udsolgt eller mindre god kvalitet af de økologiske grøntsager og frugt og så forsøger jeg mig med det lokale.

Men æg, mælkeprodukter & kød, der går jeg A L D R I G på kompromis. 
Hvis du tænker, nåå hvorfor det? Er friland ikke ligeså godt som økologisk? Hvorfor skal jeg bruge de ekstra penge? Så tjek disse hjemmesider: Mælk Kvæg, svin & fjerkræ Økoæg er bedst



Sommersalat med Radiser og Asparges

Ingredienser:
1 dl. couscous
havsalt
4 små cherry tomater
1 lille hoved romaine salat/hjertesalat
3 nye asparges
2 radiser
lidt purløg

dressing:
2 spsk. Olie
1/2 spsk. eddike

Fremgangsmåde:
  1. Kog din couscous sammen med lidt havsalt, efter anvisning på pakken. Lad den afkøle.
  2. Skyl grøntsagerne og snit dem, riv salatbladene til rustikke stykker.
  3. Rør olie og edikke sammen i en lille skål.
  4. Anret på en tallerken, drys med purløg og dryp dressingen over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar