tirsdag den 4. december 2012

Ghostmallows ~ Spøgelsesfiduser ~ Skumfiduser

Så er det allerede 4. December. Hvor tiden flyver afsted. Sneen er faldet i næsten hele landet, en smukkere start på December kunne man bestemt ikke ønske sig.
Jeg var i går på julemarked i Lübeck, det er altid en helt fantastisk oplevelse at komme på julemarked i Tyskland :-) Lübeck er helt bestemt et besøg værd.

Jeg er på besøg hos mine forældre i disse dage og har i dag bagt Klöben til min far i Adventsgave, Klöben er et tysk julebrød, som er super lækkert. Desuden er jeg igang med at lave entysk inspireret juleis til min mor.
Opskrifterne kommer i morgen :-D

I dag kommer opskriften på Ghostmallows, som jeg har lovet min kære veninde Tina. Der er lidt forskellige opskrifter på skumfiduser, de fleste er med glucose. Men da jeg desværre brændte første portion på, da jeg var så smart at tage fejl af Fahrenheit og Celsius, måtte jeg lede lidt og fandt så frem til en uden, som blev rigtig god!
Så søde Tina, jeg håber du får tid til at lave dem snart :-)


Ghostmallows

Ghostmallows
(opskrift fra lollyssweettreats og willcookforfriends)

Ingredienser:

60 ml. vand
225 gr. sukker
8 gr. gelatine/husblas (Mener det er 1 pakke)
80 ml.
1 knsp. salt
Evt.1 tsk ren vanilje eller anden smag
*Bage/sukker termometer

Sort gelefarve eller kakaopulver

100 gr. puddersukker
100 gr. majsstivelse

Fremgangsmåde:

Først klargør 1-2 bageplader, beklæd dem med bagepapir. Bland puddersukker og majsstivelse og drys det ud over bagepladerne, det skal være i et jævnt lag og ligge ligesom sne, gem resten.
Klargør også en sprøjtepose med en åben tip, eller bare uden tip, eller en frysepose med et hjørne klippet af.
* Hvis du bare vil lave firkantede eller skære skumfiduser ud med udstik forme, så behøves ingen sprøjtepose.

Så skal husblassen opløses, følg enten fremgangsmåden bag på pakken, eller, læg husblas i blød i koldt vand i en skål. Hæld 60 ml. vand, salt og sukker i en gryde, tænd for varmen og rør til sukkeret er opløst, lad sukkeret simre til det når 121 grader, *Brug et bage/sukker termometer her. Det tager ca. 5-10 minutter.

Imens at sukker blandingen simrer, knuges gelatinen fri for vand og smeltes i 80 ml. kogende vand.
I skålen fra en stand mixer med piskeriset, hældes gelatine + vand i og der røres til det er opløst.
Når sukker blandingen når de 121 grader, hældes det i gelatine blandingen i en tynd stråle mens maskinen kører på lav hastighed, hæld blandingen ned i piskeriset, hvis det hældes på kanterne af skålen, størkner det med det samme. Når det hele er hældt i skålen, tilføj vanilje eller anden smag og pisk på medium hastighed i 8-10 minutter, indtil at massen danner stive spidser.

Og så skal der arbejdes hurtigt, ihvertfald hvis du vil lave skumfidus spøgelser, da massen størkner hurtigt. Hæld massen i sprøjteposen og start med at sprøjte spøgelser på de forberedte bageplader. Lav dem i flere størrelser, forme osv. :-)
Lav dem tørre i et par timer, indtil de er tørre. Tegn så ansigter med en pensel, med sort gelefarve blandet med vand, eller kakao blandet med vand. Kun fantasien sætter grænser.

Hvis du vil lave en plade, så vend massen ud på bagepladen og smør den ud med en dejskraber som er smurt med smagsneutral olie eller bagespray. Drys med sukker/stivelse blandingen. Når dejen er tør, efter 2-4 timer, skæres den ud med en kniv eller udstikforme.

Opbevar dem i en lufttæt beholder i op til 3 uger, - hvis de da holder så længe ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar