onsdag den 1. maj 2013

Græskarkerne Rugbrød

Vi var i den forlængede store bededags weekend på dejligt familie besøg hos mine forældre, samt til hyggeligt nonfirmation ved kærestens niece. Jeg elsker at komme hjem til mine forældre, der er altid sådan en dejlig ro. 

Du får lige nogle billeder af den smukke solnedgang ved mine forældre.


I dag kommer en opskrift på rugbrød, med græskarkerner. Rugbrødet har masser af smag, men desværre havde jeg ikke sat tid nok af til hævning, eller også kunne min surdej som jeg har oparbejdet efter de sidste rugbrødsbagninger ikke hæve det nok, så mit blev ret fladt. Næste gang bruger jeg 5 gr. gær og længere hævetid.
Men smagen fejler ikke noget, så det er bare med at slå sig løs! :-) Der er intet bedre end hjemmebagt rugbrød, det smager bare lækkert! 
Det skal hæve i 12-24 timer, så bag det dagen inden du skal bruge det.




Græskarkerne Rugbrød
(2 stk rugbrød)

Ingredienser:
400 gr. rugkerner
6 dl. kogende vand

5 dl. vand
60 gr. maltsirup (skærtoft mølle)
400 gr, surdej fra sidste Rugbrød, eller 10 gr. gær* hvis det er første gang, eller 5 gr. gær hvis det er anden gang** 
40 gr. salt

450 gr. rugmel
400 gr. hvedemel
150 gr. græskarkerner
100 gr. hørfrø

Fremgangsmåde:
I en lille skål hældes rugkerner og overhældes med kogende vand, stil til side.
I en stor skål bland (*gær, hvis du ikke bruger surdej) maltsirup, vand og salt, rør godt. Tilføj surdejen og få rørt alt godt sammen. Tilføj rugmel, hvedemel, græskarkerner og hørfrø.
Når rugkernerne er kølet af, så væsken er fingervarm, hældes de + væske ned i skålen til de resterende ingredienser.
Så skal der bare røres godt, eventuelt i en stand mixer med padlen, eller brug en grydeske.

**Vigtigt! Tag 400 gr. af dejen fra og opbevar den i køleskabet i en beholder, til næste gang du bager rugbrød. (Rør gerne med jævne mellemrum i den) Det bliver til en surdej, så du næste gang du bager kun skal bruge 5 gr. gær. Når du næste gang tager 400 gr. fra, har du til en tredje gang hvor du ikke skal bruge gær, da du så har en surdej der kan klare hævningen selv :-) 

Smør 2 rugbrødsforme med olie, eventuelt læg et stykke bagepapir i bunden så rugbrøddet kan komme ud når det er bagt.
Fyld dejen i formene og stil dem, overdækket med køkkenfilm, på køl i 24 timer eller lunt i 10-12 timer.
Dejen skal gerne hæve 1-1 1/2cm, hvis den ikke har gjort det, stil den et lunt sted 1-2 timer.
Jeg beklædte den ene form med speltkerner og dækkede rugbrødet med det efter hævning, for lidt ekstra sprødhed.


De skal bare i ovnen på 200 grader i 45-65 minutter, til brødets centrum temperatur er 97 grader, jeg brugte mit sukkertermometer til hjælp, hvilket jeg er rigtig glad for, da mine brød har en tendens til at være for våde. (Mine bagte i 65 minutter, men opskriften siger 45-60, så prøv dig frem)

Vend dem ud på en rist, men formen som låg i en times tid.
Hvis du ikke vil have en sprød skorpe, men en blød skorpe, så pak brødende ind i køkkenfilm 30 minutter efter de er kommet ud af ovnen og lad dem køle af. Ellers lad dem køle af på en rist indtil de er afkølede.

Jeg skærer mine over i halve og fryser dem ned, de holder sig ganske udmærket og er stadigvæk lækre efter optøning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar